Pindurpalota Blog

Beszédfejlődési zavar, ADHD, keresztdominancia? Mikor kell, és kihez lehet fordulni?

Daniella
2023.05.31 09:49
Beszédfejlődési zavar, ADHD, keresztdominancia? Mikor kell, és kihez lehet fordulni?

ADHD, figyelemzavar, keresztdominancia, beszéd zavar?

Oláhné Gavlik Ágnest a Mocorgó Fejlesztő Pont vezetőjét kérdeztük, milyen játékok, tevékenységek segíthetnek a szakembereken kívül a családoknak abban, hogyha a gyermeknél ADHD, keresztdominancia, vagy beszédfejlődési zavar van például. 

Jó pár évvel ezelőtt, a nagyobbik fiamnál tapasztaltam azt, hogy bár hihetetlenül okos, és ügyes, mintha nem tudná annak ellenére sem a figyelmét öszpontosítani, hogy nagyon sok figyelemfejlesztő játékot is játszottam vele. Ekkore kerestük fel Oláhné Gavlik Ágnest a Mocorgó Fejlesztő Pont vezetőjét. Most úgy éreztem, hogy a személyes tapasztalatunk megosztásán túl, sokat segíthet, ha pár, a szülőket érintő kérdést felteszek neki.

Mióta, hol, hogyan kerültél a Fejlesztőpedagógusi szakmába?

Dunakeszin már sok gyerek megfordult nálam az évek alatt. Óvodapedagógusként kezdtem a pályafutásom amikor a fiaim kicsik voltak majd úgy éreztem mélyebben érdekel a gyerekek fejlesztése és fejlesztőpedagógus, mozgásterapeuta, homloklebeny terapeuta és tehetséggondozó pedagógus lettem.

Mindig valami szembejött velem, ami érdekelt, így belekóstoltam a csoportos KMT és az RGM terápiába is. Hiszem, hogy a mozgásfejlesztés sok mindenben segítség lehet a gyerekek fejlődésében. Jelenleg fejlesztőpedagógusként dolgozom óvodáskorú gyerekekkel és mozgásterápiát tartok óvodás és kisiskolás gyerekeknek.

Mocorgo Fejlesztő pont Gavlik Ágnes

 

Miben segíthet egy fejlesztőpedagógus, mozgásterapeuta, tehetséggondozó a családoknak?

- Nagyon sok minden fűződik a nevedhez, kérlek mond el, miben tudsz segíteni a szülőknek és a gyerekeknek?

- A Mocorgóban kollégáimmal segítünk a hozzánk forduló szülőknek, gyerekeknek több területen is. Először csak alapozó terápiát tartottam több helyen is de egyre többen kerestek meg így egy állandó saját helyet kellett kerestem, amit meg is találtam. a Jelenleg Alapozó terápiát, Homloklebeny terápiát és Iskolaelőkészítő foglalkozást, Okosító tornát (iskolások képességfejlesztése), Művészeti foglalkozást, Gyerekjógát, felnőtt és baba-mama jógát, Mocorgótornát (tartásjavító torna óvodásoknak) tartunk a gyerekeknek.

Remek munkatársaim vannak, akikkel szeretek dolgozni, örülök, hogy ők is elhivatottak mint én.

Milyen az az alapozó terápia, kiknek ajánlott?

- Milyen az az alapozó terápia, kiknek ajánlott?

- Ez a terápia az 5-16 éves gyerekeknek javasolt. Az alsó korhatár fontos hiszen a gyereknek értelmeznie kell a feladatot és végrehajtani azt. Azonban szeretném hozzátenni, hogy nem minden esetben ez a mozgásfejlesztés a legeredményesebb egy problémára, ezért más szakemberekhez is irányítunk gyerekeket. A mozgásfejlődés és az idegrendszer érése szoros kapcsolatban van az értelmi képességek fejlődésének alakulásában. Az időben elkezdett és jól megválasztott terápiának kiemelkedő szerepe van a későbbi tanulási nehézségek megelőzésében. Ez segíti majd későbbiekben az iskolai beválást, a tanulást teszi könnyebbé. Az alap feladatcsoportok ismétlése vezet majd a kívánt eredményhez természetesen egyénre szabottan. A terápia heti 2x 90p történik, amit mozgásvizsgálat előz meg.

Elsősorban a mozgásügyetlen, kialakulatlan dominanciájú gyerekeknél, illetve ahol gyenge a finommozgás, valamint a beszédfejlődési zavaroknál, ADHD -s gyerekeknél ajánlott a terápia.

Mi az a Mocorgó?

- Nagyon aranyos ez a Mocorgó Fejlesztő Pont név, honnan jött, miért ezt választottad?

- Olyan nevet kerestem, ami a mozgáshoz kapcsolódik és egy kicsit utal is a fejlesztésre hozzánk forduló gyerekekre, akik folyton izegnek-mozognak.

- Bábos mesekuckó, élménytábor, homloklebeny. A te életed szintén a gyerekek körül forog. Mit lehet tudni erről a sok-sok fejlesztő foglalkozásról?

- A Bábos mesekuckó foglalkozása csak a nyári időszakban van nálunk a Mocorgóban a tábor ideje alatt . Az Élménytábor hármunk fejéből pattant ki hiszen az önfejlesztések és képzések alkalmával szerzett tudást állítottuk össze egy izgalmas csomaggá. A társas kapcsolat, kommunikáció fejlesztésre, az érzelmek kifejezése is része a játékos feladatoknak. Kiegészül a program az ábrázoló tevékenységgel is mely a jobb agyfélteke aktiválására kínál feladatokat. A homloklebeny feladatok a fejlesztésben a szívügyemmé vált, így került bele a tábor programjába és a gyerekek is szívesen végzik.

- Mi volt a legnagyobb, szemmel látható eredmény, amit egy gyermeknél elértél? 

- Szerencsére sok jó élményből tudok választani hiszen van, aki lassabb-gyorsabb ütemben, de önmagához mérten sokat fejlődött, ügyesedett akár a mozgás vagy a kognitív területen. Külön nem is szeretnék kiemelni hiszen minden esetben más-más öröm ért a gyerekeknél. Jól eső érzés amikor a szülő, pedagógus jelzi, hogy ami eddig nehézséget jelentett az már könnyedén megy a gyereknek.

Hogyan segíthet a szülő a gyermek részképesség zavarainak a megelőzésében, kiküszöbölésében otthoni játékkal?

- A szülők otthoni gyakorlással, játékkal sokat tudnak segíteni a gyerekeknek. Mik azok az általános tanácsok, amik beválnak szinte mindenhol, ha a gyermeknek valamiféle részképesség zavara elmaradása van? Kérlek területenként pár fontos témát emeli ki! 

- A szülők is tudnak otthon játékos formában segíteni a gyerekeknek a részképességek fejlesztésében. Már egészen pici kortól a mozgás fejlődésével sok megtapasztalás útján fejlődik a gyermek megismerő funkciója. A részképességek a komplex teljesítmények elsajátítását és kivitelezését lehetővé tevő funkciók (kognitív, motoros) jelentik az iskolában az olvasás, írás, számolás és az alkalmazkodó viselkedés alapját. Az emlékezet, mozgás, tájékozódás, tájékozottság, sorrendiség, figyelem, szociális készségek problémája esetén a tanulásban is nehézség jelentkezik.

Szeretnék ajánlani néhány részképesség fejlesztő játékot a teljesség igénye nélkül, ami nálatok is megtalálható a Pindur Palota kínálatában vagy az otthoni eszközök felhasználásával végezhető.

Vizuális észlelés-figyelem fejlesztés

A vizuális észlelés-figyelem fejlesztésére akár a környezet megfigyelése is kiválóan alkalmas, de puzzle,” kakukktojás” kereső, képes lottó, memória játék, mesekocka összerakása, autózás, hogy csak néhányat említsek.

Vizuális szeriális emlékezet fejlesztés

A vizuális szeriális emlékezet fejlesztésre gyöngyfűzés, mozgásminták felsorolása, lekövetése vagy tárgyakból, képekből vizuális ritmus kirakása. Plüssöket is sorbarendezhetem és utána eldugom a gyermek kitalálja melyik hiányzik.

Verbális-akusztikus észlelés fejlesztés

A verbális-akusztikus észlelés fejlesztésére a környezetünk hangjait figyeljék meg a gyerekek, mint pl .az állathangok, járművek, hangszerek hangjai.

Auditív szeriális emlékezetfejlesztés

Az auditív szeriális emlékezetfejlesztésre a verbálisan adott instrukciók alapján kell a gyermeknek végrehajtani a cselekvést.

Kognitív képességek fejlesztése

A kognitív képességek fejlesztése a gondolkodás, figyelem, emlékezet fejlesztését jelentik. Dióhéjban fontos a pontos észlelés kialakítása. Mint már említettem a mozgásutánzás, ábrázolás, sorrend kirakása, szabályjátékok, dramatikus játékok segítik legjobban ezeket.

Taktilis észlelés fejlesztése

A taktilis észlelés fejlesztésére a saját testkép lokalizálása az elsődleges majd a tapintás útján érzékelni akár a tárgyak formáját, felületét.

Finommotorika fejlesztése

A finommotorika fejlesztése is különféle formában történhet. Célba dobás, labdás feladatok. A kézmozgás ügyesítésére szintén jó a labdával való dobás, de csipesszel is tevékenykedhetnek. Nagyon szeretik a gyerekek a gyurmát-agyagot. Festhetnek ecsettel és ujjakkal is. Kedvelt játék még a Lego Duplo, Tüske konstrukciós építőjáték is, ami kedvelt a gyerekeknél. Vágjanak ollóval, varrjanak gombot, fűzzenek gyöngyöt, tépjenek, hajtogassanak papírból.

Grafomotoros készség fejlesztés

A grafomotoros készség fejlesztését különböző vonalvezetéssel gyakorolhatják változatos eszközökkel.

Testséma és téri orientáció fejlesztése

A testséma és téri orientáció fejlesztésére a saját és a társak testrészeinek megnevezése, térbeni elhelyezkedése jó gyakorlási lehetőség. Csukott szemmel is kereshetnek társakat, játékot a térben.

Motoros készség fejlesztése

A végére hagytam, de nem kevésbé fontos a motoros képességek fejlesztése, mint a nagymozgás is. Ez mindenhez az alap hiszen a nagymozgás fejlesztésével finomodnak a motoros készségek. A felsorolt részképességek a mozgásfejlesztéssel karöltve hozzák meg a kívánt hatást. Ezen felül számtalan fejlesztési terület van, ami akár a napi teendők, játszás közben észrevétlen ugyan de segíti a fejlődést.

Milyen játékokat ajánanál egy ADHD-s gyermeknek?

- Mik azok a játékok, amiket pl egy adhds gyermeknek otthonra ajánlanál?

- A hiperaktív gyerekeknek nem szabad hosszú ideig tartó társasjátékot ajánlani. A pörgős, gyors játékokat szeretik, de mégis fejlődik a koncentrációs képességük. Figyelemzavaros gyerekeknél ajánlott játékok az építő játékok, mozgásfejlesztő játékok, egy-két kreatív játék, logikai játékból a gyorsan lejátszható, egymásra épülő, egyre nehezedő nehézségi szinttel rendelkező játékok, mint a Smart Games és ThinkFun.

- A szülők, ha nem tudnak elmenni hozzád, vagy máshoz, és kiderült már, hogy baj van, vannak olyan youtubon elérhető tornák pl, vagy ingyenes feladatsorok, amik úgymond “több, mint a semmi” alapon hozzá tehetnek érdemben a gyermek fejlődéséhez?

- A youtubon rengeteg mozgásfejlesztéssel kapcsolatos videó található és sok értékes szakember osztja meg itt a tudását. Én mégis úgy gondolom, hogy szakember véleményét kérjék ki mielőtt egy hosszabb időn át tartó otthoni gyakorlásba kezdenek. Amennyiben már mozgásvizsgálat is készült a gyermekről akkor érdemesebb egy szakember által irányított terápia, feladatsor végzése kontroll mellet.

Miért baj a keresztdominancia?

- Mi korábbról ismerjük egymást, hiszen a fiam keresztdominanciája miatt jártunk hozzátok. Ti a test séma és a test érzék fejlesztésére is csináltok gyakorlatokat. Elmondanád, hogy ez miért fontos, mit is jelent, és hogy otthon mit gyakorolhatnak a gyerekekkel a szülők?

- Középvonal keresztező mozgásról akkor beszélünk, ha a gyermek nemcsak a jobb oldalán lévő végtagokat használja a mozgáshoz, hanem "kisegíti" magát a másik oldalon található kéz - láb mozgásával. ( A középvonal arra utal, hogy gondolatban - függőleges irányban - "elfelezzük" a testet jobb és bal oldalra.) Ha nem alakult ki a domináns kéz, illetve nincs megfelelő keresztmozgás, akkor mindkét kéznek és mindkét lábnak közel azonosan kell fejlődnie. Így nem tud egyik kéz sem maximálisan ügyesedni, ezáltal a finommotorikus mozgás is hiányos lesz.

Szintén a keresztmozgás hiánya okozhat egy tanórák alatti rossz testtartást, ami miatt gyermekünk jobban fárad el az iskolában, ráadásul a munkája sem lesz annyira precíz, tiszta. A keresztmozgás elsajátítása megalapozza a jobb és a bal agyfélteke összehangolt működését, amelyre egész hátra lévő életünkben szükségünk lesz. A keresztező mozgások gyakorlásával bármely életkorban segíthetjük az új ismeretek elsajátítását.

Gyakorló feladatok keresztmozgásokhoz

Néhány feladatot ajánlok a keresztmozgás elsajátításához :

  • Ha kirakós játékot vagy memoria játékot játszunk, bíztassuk gyermekünket, hogy távolabbi helyről is húzzon lapot, képet. Játsszunk egyszerű összekötős feladatot: pl meg kell keresni a papír bal oldalán található állatokhoz a papír jobb oldalán található élőhelyet ! 
  • Függőleges helyen pl. táblán, történő írás szintén segíti a biztos keresztmozgás kialakulását!
  • Mindazok a mozgások is erősítik a keresztmozgást, ahol mindkét láb, mindkét kéz használatban van, és ellentétes mozgást is végzünk vele. Ilyen pl. a biciklizés . A mászás, kúszás és a keresztezett váll-térd- fül érintés is segíti a fejlődést.

- Hány gyermekkel foglalkoztál becslésed szerint eddig?

- Ezen még nem gondolkodtam, talán több 100 körül van , de majd egyszer leülök és megszámolom. 

- Arra emlékszem, hogy meglehetősen nehéz volt bekerülni hozzád, ez még most is így van?

- Nyárra általában kialakulnak a csoportok mert van, aki folytatja a terápiát, és az újabb csoportok hamar töltődnek. Aki az előkészítőbe szeretne jönni ott is előre átgondolják a szülők hogyan tervezik a következő tanévet. Ha időben jelentkeznek akkor biztosan bekerül a gyermek a csoportba akár hozzám vagy egy munkatársamhoz. Egyébként nagy igény van a fejlesztésre és mivel kis létszámmal dolgozunk ezért telnek be rövid idő alatt a csoportok. Szerencsére Dunakeszin sok jó szakember dolgozik, így mindenkinek sikerül fejlesztést kapni.

Ha bennünket szeretne valaki választani, akkor itt ér el minket:

https://www.facebook.com/mocorgoalapozo