Pindurpalota Blog

Fejlesztési lehetőségek a központi idegrendszeri sérült gyerekeknél

Daniella
2023.06.09 08:50
Fejlesztési lehetőségek a központi idegrendszeri sérült gyerekeknél

Fejlesztési lehetőségek a központi idegrendszeri sérült gyerekeknél

Gönczi-Peller Erika konduktort kérdeztük a hozzájuk érkező gyermekek fejlesztéséről, a konduktív pedagógia módszertanáról, nehézségekről, lehetőségekről.

A konduktív pedagógiai

Régóta csodálattal nézem azt az áldozatos munkát amit csinálsz, és mindig is kíváncsian figyeltem, hogy milyen fejlesztési lehetőségek vannak a központi idegrendszeri sérült gyerekeknél, miket érhettek el konduktor tanítóként. 

- Ha jól tudom, közel 20 éve a Pető Intézet Nemzetközi Osztályán kezdted a karrieredet igaz?

- Igen.

- Miért válaszottad ezt a hivatást?

- Segíteni akartam, gyógyítani, de elájulok a vértől, így orvos nem lehettem. Véletlenül találtam egy prospektust otthon, és megtetszett ez a szakma. Szóval mindig is úgy gondoltam erre a jelenetre, hogy ez sorsszerű volt. - meséli Gönczi-Peller Erika konduktor.

- Mi az a konduktív pedagógia?

- A központi idegrendszer károsodása következtében a beteg mozgássérültté válik, és a konduktív pedagógia rehabilitációs módszerének köszönhetően újra mozgásképessé válik. Az elveszett képességek visszaállítására való. Az idegrendszer a sérülések ellenére is rendelkezik kihasználatlan tartalékokkal, és új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével. Ezek egy csoportos komplex program keretében a tanulási folyamat szakszerű irányításával mozgosíthatóak.

Mikor mehetünk konduktorhoz

- Mikor fordulhatnak, mikor kell konduktorhoz fordulnia a családoknak?

- Ha egy újszülött oxigénhiányos állapotban jön a világra, vagy koraszülött, ha a méhen belül a terhesség alatt problémát észleltek, akkor érdemes minél hamarabb elmenni konduktorhoz szűrővizsgálatra, és elkezdeni a korai fejlesztést.  Megkésett mozgásfejlődés esetén is érdemes szakemberekhez fordulni. A gyerekorvos és a védőnő eldönti, hogy Dévény tornára, gyógytornászhoz, vagy konduktorhoz irányítja-e a gyermeket. Fejlesztendő területtől függ, milyen szakembert tanácsolnak. Felnőttek pedig például sztrók utáni féloldali bénultság, parkinzon kór, szklerózis multiplex esetén is hozzánk fordulnak.

- Te konkrétan kikkel foglalkozol?

- Konduktor-tanítóként többnyire iskolásokkal, és fiatal felnőttekkel foglalkoztam, de minden korosztállyal volt már dolgom, a pici babáktól kezdve a 100 éves néniig.

- Mik azok a jelek, amikor gyanakodni kell, hogy valami nem működik megfelelően?

- Szülő vagy a védőnő szokta általában észrevenni, hogy nem fordul meg időben, nem emeli a fejét a baba. Hypoton (test szerte gyenge) izomzattal, vagy ennek az ellentéte spasztikus (testszerte feszes) izomzattal rendelkezik. Ez lehet részleges is, például nyak, és váll feszes. Ennek a megoldása például ha fokozatosan egyre több időt tölt hason. Ha sír, akkor a saját hasunkra tehetjük, vagy fitness labdára, ha a baba már nagyobb, akkor lehet bébi párnára, vagy takarót alátenni, és azzal emelni rajta egy picit.

Nem veszi fel a szemkontaktust, nem lehet megnyugtatni, nagyon sokat sír. Aszimmetrikus a tartása. Nem használja valamelyik végtagját. Nem kúszik nem mászik, vagy húzza az egyik oldalát, esetleg mindkettőt. Lábujjhegyen jár. Nem kezd el szavakat mondani. Nem hallgat a nevére.

Rengeteg tünet lehet, ez most csak pár példa volt. 

- Melyik volt a legsúlyosabb eset?

A legsúlyosabb esetek, amikor nem csak a mozgás érintett, hanem az értelem is súlyosan érintett. Mi ilyenkor csak passzívan tudjuk mozgatni őket.

Személyes szakmai sikerek a konduktív pedagógiában

- Melyik volt a legnagyobb szakmai sikered?

- Mikor behoznak egy gyereket aki 3 évesen nem tudott ülni sem, önálló hely és helyzetváltoztatásra nem volt képes, később pedig önállóan kijárt bottal a teremből. Persze eközben 2-3 év telt el. Az ő fejlesztése pl csoportos intenzív terápia keretében folyt. 

Ez ugye azt jelenti, hogy nem egész évben járnak hozzánk Németországban például, hanem kimegyek oktatni 1-2 hónapra, és utána a szülők otthon gyakorolnak a gyerekekkel. A Pető Nemzetközi csopijàban hónapokra jöttek a gyerekek. A magyarok a Petőben egész tanévben ott vannak tanulnak és kapjàk a konduktív pedagógiát.

Horváthországban pl karba hoztak be egy 9 éves kisfiút. Aki 2-3 év múlva önállóan bottal megtanult járni.

Speciális gyermek a családban

- Ha speciális gyermek van a családban, mik a tapasztalatok, megerősíti a családi kötelékeket, a szülők váll-vállvetve küzdenek a gyermek jobb élethelyzetéért, vagy inkább éket ver közéjük?

- Eleinte nagyon összetartanak a szülők, de az idő múltával nagyon sok olyan családot láttunk, ahol a kapcsolat végül rámegy erre. Sok sajnos a válás, mivel ez egy olyan volumenű probléma amit már nem tudnak feldolgozni.

- Előfordult már olyan, hogy láttad, hogy a gyermekkel baj van, de a szülő nem akarta, nem tudta elfogadni?

- Igen, nagyon gyakori, de egy idő után elfogadják, ha már több szakember is alátámasztja a diagnózist, szakvéleményt.

- Ilyenkor mit tudtok csinálni?

- Elmondjuk a szakvéleményt, és utána csak várni tudunk. Az elfogadás hosszú idő.

Gönczi-Peller Erika

Konduktív pedagógia módszertana

- Milyen módszerekkel dolgoztok?

- A konduktív pedagógia rávezetést jelent. Ez egy komplex módszer. Értelmet, beszédet,  mozgást, és önellátást fejlesztünk. Van csoportos, és van egyéni foglalkozás is. Maga a fejlesztés sok énekkel, mondókával, és színes motivációval folyik. Különböző feladatsorokat gyakorlunk, amik személyre vagy csoportra szabottak, és a konkrét diagnózisra vannak felépítve.

- Volt már olyan, hogy egy súlyosnak hitt gyermek esetén mégis talpra tudtátok őt állítani?

- Igen volt ilyen, de ennél sokkal fontosabb, hogy egyedül tudjon enni, helyzetet változtatni, felülni, felöltözni, stb. Fokozatosan haladunk afelé, hogy minél önállóbb lehessen a sérüléséhez képest.

- Értelmi fogyatékosokkal is vagy inkább mozgás sérültekkel dolgoztok?

- Halmozottan sérületekkel is foglalkozunk.

- Ha kis mértékben mozgás korlátozott valaki, milyen lehetőségei vannak, mit tehet a szülő?

- Ilyen esetekben normál általános iskolába is járhatnak. Magasabb a családi pótlék, a szülők igényelhetnek gondozási segélyt is. A mozgásfejlesztés ebben az esetben magán úton történik, és fizetős. Én egy alapítványi iskolában dolgozom, ahol például havi díj van. A sérülteknek is van állami iskola, Pető intézet, Csillagház.

- Mik azok a tevékenységek, gyakorlatok amikkel mindenképpen kellene otthon a szülőknek foglalkozni?

- Mivel minden eset más, egyénileg adunk házifeladatokat, például oldalazgasson a fal mellett,  izomlazítás, nyújtás-hajlítás, terítsen meg, gyakorolja a felállást, leülést, amihez nem kellenek eszközök például. Azonban mint említettem, ez személyreszabott.

A konduktív pedagógia eszköztára

- Vannak olyan otthoni eszközök, játékok, amiket te hasznosnak tartasz?

- Hinta, gördeszka, nagylabda, célbadobós játék, finom manipulációt fejlesztő játékok. Mi nagyon egyszerű eszközökkel dolgozunk. Gyurma, gombolós játék, karika, pálca. Formabedobó, montessori torony, labdák, és ilyesmik.

Fejlesztési lehetőségek a konduktor válaszol