Fejlesztési lehetőségek a központi idegrendszeri sérült gyerekeknél
Gönczi-Peller Erika konduktort kérdeztük a hozzájuk érkező gyermekek fejlesztéséről, a konduktív pedagógia módszertanáról, nehézségekről, lehetőségekről.
A konduktív pedagógiai
Régóta csodálattal nézem azt az áldozatos munkát amit csinálsz, és mindig is kíváncsian figyeltem, hogy milyen fejlesztési lehetőségek vannak a központi idegrendszeri sérült gyerekeknél, miket érhettek el konduktor tanítóként.
- Ha jól tudom, közel 20 éve a Pető Intézet Nemzetközi Osztályán kezdted a karrieredet igaz?
- Igen.
- Miért válaszottad ezt a hivatást?
- Segíteni akartam, gyógyítani, de elájulok a vértől, így orvos nem lehettem. Véletlenül találtam egy prospektust otthon, és megtetszett ez a szakma. Szóval mindig is úgy gondoltam erre a jelenetre, hogy ez sorsszerű volt. - meséli Gönczi-Peller Erika konduktor.
- Mi az a konduktív pedagógia?
- A központi idegrendszer károsodása következtében a beteg mozgássérültté válik, és a konduktív pedagógia rehabilitációs módszerének köszönhetően újra mozgásképessé válik. Az elveszett képességek visszaállítására való. Az idegrendszer a sérülések ellenére is rendelkezik kihasználatlan tartalékokkal, és új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével. Ezek egy csoportos komplex program keretében a tanulási folyamat szakszerű irányításával mozgosíthatóak.
Mikor mehetünk konduktorhoz
- Mikor fordulhatnak, mikor kell konduktorhoz fordulnia a családoknak?
- Ha egy újszülött oxigénhiányos állapotban jön a világra, vagy koraszülött, ha a méhen belül a terhesség alatt problémát észleltek, akkor érdemes minél hamarabb elmenni konduktorhoz szűrővizsgálatra, és elkezdeni a korai fejlesztést. Megkésett mozgásfejlődés esetén is érdemes szakemberekhez fordulni. A gyerekorvos és a védőnő eldönti, hogy Dévény tornára, gyógytornászhoz, vagy konduktorhoz irányítja-e a gyermeket. Fejlesztendő területtől függ, milyen szakembert tanácsolnak. Felnőttek pedig például sztrók utáni féloldali bénultság, parkinzon kór, szklerózis multiplex esetén is hozzánk fordulnak.
- Te konkrétan kikkel foglalkozol?
- Konduktor-tanítóként többnyire iskolásokkal, és fiatal felnőttekkel foglalkoztam, de minden korosztállyal volt már dolgom, a pici babáktól kezdve a 100 éves néniig.
- Mik azok a jelek, amikor gyanakodni kell, hogy valami nem működik megfelelően?
- Szülő vagy a védőnő szokta általában észrevenni, hogy nem fordul meg időben, nem emeli a fejét a baba. Hypoton (test szerte gyenge) izomzattal, vagy ennek az ellentéte spasztikus (testszerte feszes) izomzattal rendelkezik. Ez lehet részleges is, például nyak, és váll feszes. Ennek a megoldása például ha fokozatosan egyre több időt tölt hason. Ha sír, akkor a saját hasunkra tehetjük, vagy fitness labdára, ha a baba már nagyobb, akkor lehet bébi párnára, vagy takarót alátenni, és azzal emelni rajta egy picit.
Nem veszi fel a szemkontaktust, nem lehet megnyugtatni, nagyon sokat sír. Aszimmetrikus a tartása. Nem használja valamelyik végtagját. Nem kúszik nem mászik, vagy húzza az egyik oldalát, esetleg mindkettőt. Lábujjhegyen jár. Nem kezd el szavakat mondani. Nem hallgat a nevére.
Rengeteg tünet lehet, ez most csak pár példa volt.
- Melyik volt a legsúlyosabb eset?
A legsúlyosabb esetek, amikor nem csak a mozgás érintett, hanem az értelem is súlyosan érintett. Mi ilyenkor csak passzívan tudjuk mozgatni őket.
Személyes szakmai sikerek a konduktív pedagógiában
- Melyik volt a legnagyobb szakmai sikered?
- Mikor behoznak egy gyereket aki 3 évesen nem tudott ülni sem, önálló hely és helyzetváltoztatásra nem volt képes, később pedig önállóan kijárt bottal a teremből. Persze eközben 2-3 év telt el. Az ő fejlesztése pl csoportos intenzív terápia keretében folyt.
Ez ugye azt jelenti, hogy nem egész évben járnak hozzánk Németországban például, hanem kimegyek oktatni 1-2 hónapra, és utána a szülők otthon gyakorolnak a gyerekekkel. A Pető Nemzetközi csopijàban hónapokra jöttek a gyerekek. A magyarok a Petőben egész tanévben ott vannak tanulnak és kapjàk a konduktív pedagógiát.
Horváthországban pl karba hoztak be egy 9 éves kisfiút. Aki 2-3 év múlva önállóan bottal megtanult járni.
Speciális gyermek a családban
- Ha speciális gyermek van a családban, mik a tapasztalatok, megerősíti a családi kötelékeket, a szülők váll-vállvetve küzdenek a gyermek jobb élethelyzetéért, vagy inkább éket ver közéjük?
- Eleinte nagyon összetartanak a szülők, de az idő múltával nagyon sok olyan családot láttunk, ahol a kapcsolat végül rámegy erre. Sok sajnos a válás, mivel ez egy olyan volumenű probléma amit már nem tudnak feldolgozni.
- Előfordult már olyan, hogy láttad, hogy a gyermekkel baj van, de a szülő nem akarta, nem tudta elfogadni?
- Igen, nagyon gyakori, de egy idő után elfogadják, ha már több szakember is alátámasztja a diagnózist, szakvéleményt.
- Ilyenkor mit tudtok csinálni?
- Elmondjuk a szakvéleményt, és utána csak várni tudunk. Az elfogadás hosszú idő.
Konduktív pedagógia módszertana
- Milyen módszerekkel dolgoztok?
- A konduktív pedagógia rávezetést jelent. Ez egy komplex módszer. Értelmet, beszédet, mozgást, és önellátást fejlesztünk. Van csoportos, és van egyéni foglalkozás is. Maga a fejlesztés sok énekkel, mondókával, és színes motivációval folyik. Különböző feladatsorokat gyakorlunk, amik személyre vagy csoportra szabottak, és a konkrét diagnózisra vannak felépítve.
- Volt már olyan, hogy egy súlyosnak hitt gyermek esetén mégis talpra tudtátok őt állítani?
- Igen volt ilyen, de ennél sokkal fontosabb, hogy egyedül tudjon enni, helyzetet változtatni, felülni, felöltözni, stb. Fokozatosan haladunk afelé, hogy minél önállóbb lehessen a sérüléséhez képest.
- Értelmi fogyatékosokkal is vagy inkább mozgás sérültekkel dolgoztok?
- Halmozottan sérületekkel is foglalkozunk.
- Ha kis mértékben mozgás korlátozott valaki, milyen lehetőségei vannak, mit tehet a szülő?
- Ilyen esetekben normál általános iskolába is járhatnak. Magasabb a családi pótlék, a szülők igényelhetnek gondozási segélyt is. A mozgásfejlesztés ebben az esetben magán úton történik, és fizetős. Én egy alapítványi iskolában dolgozom, ahol például havi díj van. A sérülteknek is van állami iskola, Pető intézet, Csillagház.
- Mik azok a tevékenységek, gyakorlatok amikkel mindenképpen kellene otthon a szülőknek foglalkozni?
- Mivel minden eset más, egyénileg adunk házifeladatokat, például oldalazgasson a fal mellett, izomlazítás, nyújtás-hajlítás, terítsen meg, gyakorolja a felállást, leülést, amihez nem kellenek eszközök például. Azonban mint említettem, ez személyreszabott.
A konduktív pedagógia eszköztára
- Vannak olyan otthoni eszközök, játékok, amiket te hasznosnak tartasz?
- Hinta, gördeszka, nagylabda, célbadobós játék, finom manipulációt fejlesztő játékok. Mi nagyon egyszerű eszközökkel dolgozunk. Gyurma, gombolós játék, karika, pálca. Formabedobó, montessori torony, labdák, és ilyesmik.