Iskolára felkészülés okosan: írás- és olvasási készségfejlesztő játékokkal
Kinek a feladata az írás, az olvasás oktatása? Milyen felelőssége van a szülőnek az oktatásban, és hogyan segíthetjük a kicsiket az alapvető készségek elsajátításában? Biztos vagyok benne, hogy az iskola közeledtével, vagy az első néhány hónapban szinte minden szülő gondolataiban ott vannak ezek a kérdések. Ezt a témát járjuk most körbe néhány személyes tapasztalattal és játék ötlettel, amelyek hatékonyan segíthetnek a felkészítésben!
Iskolára felkészülés okosan: írás- és olvasási készségfejlesztő játékokkal
Az okos ember mindig más kárából tanul, ezért most elmesélek egy tanulságos esetet. Ami nem egyedi egyébként.
Iskolaelőkészítés: tanítsuk meg a gyereket írni, olvasni iskolakezdés előtt?
Mivel mi meglehetősen sok fejlesztő játékot játszunk, és a gyerkőc pici kora óta foglalkoztatva van, teljesen természetes volt, hogy az iskolai beiratkozás előtt megkérdeztem, tanítsuk-e meg a betűket a gyerkőcnek mielőtt 1-be menne.
A leendő iskola vezetői egyértelműen azt mondták, hogy ne, mert ez az iskola feladata.
Igazat is adtam nekik, végülis mégis ez a szakmájuk.
Eltelt a nyár és mi nem tanultuk meg a betűket, azonban mikor a fiam hazajött az iskolából fura volt. Nem emlékszem mennyi idő telt el az évnyitó után, mikor elsírta magát.
Kiderült, hogy butának érzi magát. Elmondása szerint szinte mindenki tud olvasni az osztályban. A szüleik megtanították őket. Sokáig vigasztaltam. Be kell valljam, erre nem számítottam jómagam sem. Úgy kezdjük az iskolát, hogy hátrányban vagyunk. Nyilván ebből az okból tanították meg a szülők is a gyerekeiket, hogy kisimítsák az útját a gyerekeknek. Rosszul éreztem magam... Lelkiismeret-furdalásom volt.
Annyi mindent gyakoroltunk. Mondókáztunk, énekeltünk, logikai játékokat játszottunk, intelligencia fejlesztő feladatokat csináltunk, megtanítottuk úszni, biciklizni, kommunikálni, számolgatni, stb. De a betűket kihagytuk. Kihagytuk, mert valóban úgy gondoltuk, ráér az iskolában. Rá is érne. Csakhogy ha az osztály 90%-a tud olvasni, szinte borítékolható, hogy kevesebbnek, ügyetlenebbnek érzi majd magát.
Azt nem tudom, hogy más iskolákban is ez-e az arány, vagy csak nekünk volt pechünk, de majdnem 1 év kellett mire sok sok plusz munkával és gyakorlással be tudtuk hozni a hátrányunkat. Kemény, embert próbáló időszak, lelkileg, szellemileg.
Úgyhogy többet nem reszkírozunk. A kisebbik gyerkőcnél a sok-sok fejlesztő feladat köze tudatosan beemeljük a betűkkel, hangokkal való játékokat is. Nem, 3-4 évesen nem írni szeretnénk megtanítani, hanem a jó nyelvi alapokat akarjuk letenni számára. És hogy mivel?
Játékötletek a betűk ismeretére, az olvasás- és írás fejlesztésére
Hangok és betűk
Eszköz nélkül is játszható ötletek
Én feltétel nélkül hiszek a fejlesztő játékok erejében. Továbbá azt is pontosan tudom, hogy egy játék attól lesz fejlesztő, ahogyan játszunk vele! És bizony nem mindig kellenek eszközök, megvásárolt játékok ahhoz, hogy egy jó játék közben ismerkedjünk a betűkkel. Mondok is néhány példát, amit mi szoktunk játszani a gyerekekkel!
#1 Mondok egy betűt mondj egy szót vele
#2 Mondok egy szót, az utolsó betűjével mondj egy másikat
#3 Ha olyan szót hallassz, amiben K betű van ugorj egyet!
#4 Keress egy rímet arra, hogy: …
#5 Milyen hangokból áll az, hogy fa?
#6 Tapsoljunk szótagokra, és mondókázzunk...
Végtelenül egyszerűek, és bárhol játszhatóak. Az autóban utazás közben, vacsora után a kanapén vagy akár az orvosi rendelőben... A gyermek életkora, érdeklődése, fejlettségi szintje természetesen meghatározza, hogy miket lehet vele gyakorolni. Ne keseredjünk el, ha valami nem érdekli - vagy még nem megy neki - van számtalan másik lehetőség is, kísérletezzetek bátran!
A hallás és a beszéd összefüggése
Ahhoz, hogy a gyerekeknek megkönnyítsük az olvasás tanulását, elsősorban hallaniuk kell, hogy a szöveg milyen hangokból áll. Ezeknek a hosszát, és időrendiségét el kell tudniuk különíteni. Ehhez szükséges a hallás és a beszéd összefüggéseinek a felsimerése.
- Zörejek, hangok felismerése, megnevezése, differenciálása
- Ha hallod a hangot, emeld fel a kezed vagy lépj előre egyet! (rövid hang: kicsit lépj!, hosszú hang: nagyot lépj!) A dupla mássalhangzók, magánhangzók leírásánál különösen fontos az időbeliség felismerése, mert különben a szavak végén lévő ó betűről rendszeresen le fognak maradni az ékezetek. Így lesz a tóból -> to.
- Népszerű óvodai játék a Hol ketyeg? (auditív lokalizáció) A csoportból egy kiküldött gyermek megkeresi az eldugott órát.
- Mi pottyant le? (auditív differenciálás és emlékezet) A gyerekek háttal ülnek, leejtünk tárgyakat, fel kell ismerniük azok hangját. Lehet 2-3 tárgy egymás utáni leejtése után tömbösítve visszakérdezni.
Fonémahallást fejlesztő gyakorlatok
- A hallás, látás, tapintás bevonásával végezzük, mert a különböző észlelési területek egyidejű aktiválása erősíti az emlékezetet!
- Feladatok: a hangok felismerése, utánzása, izolálása, időtartamának megkülönböztetése, a szavak szótagokrabontása, hangokból szótagok, szavak alkotása.
Szókincs gyarapító játékok
- 4-5 éves kortól szópárok mondása: mondd az ellentétét!
- 6-7 éves kortól mit visz a kishajó i-vel?/ Mondj egy virágot i-vel!
- Keressünk a szobában a betűs szavakat: Ajtó, ablak, asztal
- Szólánc: ablak-kutya-asztal-ló…
- Szótő gyakorlás: Póniló, pónilóval, pónilónak, pónilovakkal, stb. A gyerekeknek természetes a ragozás, de tudatosan is meg kell értsék, hogy a szavaknak van egy szótövük, melyhez ragok kapcsolódnak. Ezt lehet gyakorolni, azzal, hogy különböző módokon ragokat rakatunk velük hozzá.
Dagasztó Fogyasztó játék
Nagyon jól lehet érzékeltetni a szavak hosszát a dagasztó fogyasztó játékkal. Főleg azoknak, akik olvasás-írás közben kihagynak egy-egy betűt azoknak tesz jót ez a gyakorlási forma. Rakd ki azt a szót betűkből, hogy PIROS. Olvasd ki! Most vedd el az utolsó betűt. PIRO. Olvasd ki! Most vedd el az utolsó betűt PIR. Olvasd ki! PI, P majd vissza. Érdekes, hogy az elsős, másodikos gyerekeknek ez egy nagyon nehezen megléphető feladat, pedig milyen egyszerűnek tűnik felnőttként.
A Pindurpalota kínálatában sok olyan játék van, ami segíti a gyerekeket az írás és olvasás tanulásában. Íme néhány játékos tanulást segítő eszköz.