Iskolába készülő gyerek interjú Online Zsófi nénivel
Kolta Zsófiát, ahogy a szülők ismerik, Online Zsófi nénit kérdeztük az iskola-előkészítő programjáról, valamint, hogy úgy általában mire kell felkészülve lennie egy iskolába készülő gyermeknek.
Iskolába készülő gyerekek felkészítése
Szerinted mit kell tudnia egy elsőbe készülő kisgyermeknek és hogy fejleszted őket az online iskola-előkészítőn?
Szerintem nem a tudáson, inkább az alkalmasságon van a hangsúly. Az olvasás- és íráskészség kialakítása az első osztály feladata. Viszont ezt megelőzően rengeteg képességet kell fejleszteni ahhoz, hogy ezek könnyen és zökkenőmentesen menjenek és készséggé váljanak. Olyan komplex programot dolgoztam ki, ami játékosan fejleszti a koncentrációs képességet, a feladattudatot, a vizuális és auditív memóriát.
Az online óráim alatt fejlődik a gyermek térbeli tájékozódóképessége, a testtudata. Erősítjük a finommotorikát, ami a későbbiekben segít a helyes ceruzafogásban és grafomotorikában. Fejlesztem az ábrázolóképességet és a nyelvi tudatosságra is hatalmas hangsúlyt fektetek. Kiemelt figyelmet fordítok a szövegértésre és szókincs bővítésére, de az egyes alkalmak során fejlesztjük az érzelmi intelligenciát, a magabiztosságot, a problémamegoldó képességet és az önállóságot is.
Ebben sokat segít az, hogy a gyermekek egyedül, önállóan képesek részt venni az online foglalkozásaimon. Mivel nagyon komplex egy ilyen foglalkozás, hosszan tudnám még részletezni, mennyi területen fejlődnek ezáltal a gyerekek. Kiemelt figyelmet fordítok arra, hogy a gyerekeket ösztönözzem és bátorítsam, ehhez segítőtársaimat is használom: egy kedves bábfigurát, illetve egy robotot, aki csak magánhangzókkal tud beszélni, így már a szótagolást készítjük elő. Az órák során rendszeresen megjelenik a humor, mely nagymértékben elősegíti a közös haladást.
Milyen játékokat, milyen szituációs gyakorlatokat ajánlanál a családoknak?
- A legelső, ami eszembe jut, az bármilyen mozgásos játék. Mozgásból sosem elég, legyen az sport vagy fogócska apával. A mai képernyős világban méginkább fokozódik ennek fontossága. Ezen kívül nagyon fontos a közös kooperatív játék, de az sem árt, ha néha versenyhelyzetbe hozzuk nagycsoportosunkat, hiszen így problémamegoldó és kudarctűrő képessége is fejlődik. A szerepjátékok pedig egyértelműen segítik a gyerekeket abban, hogy érzéseikről beszéljenek és feldolgozzák azokat.
Ha valakinek nincs ideje/ lehetősége az iskola-előkészítésre, akkor a te óráid mit adnak az iskolába készülő gyerekeknek?
- Az online tanfolyam egyértelmű előnye, hogy sok gyermekhez eljutok. Olyan ovisokhoz is, akik lakóhelyén nincs iskola-előkészítő foglalkozás, a színvonala nem megfelelő, vagy nem fér bele a szülők idejébe vagy pénztárcájába. Szintén előnye, hogy az otthon biztonságában ismerkedhetnek a gyerekek a feladatokkal, ráadásul az órák a tagok számára bármikor, és akárhányszor visszanézhetőek, így a családok könnyen találnak olyan időpontot, amikor a gyermek nyugodt és befogadó és nem egy zsúfolt nap végén kell még végighajszolni őt egy távoli helyszín felé.
Persze a személyes jelenlétű óra sokkal személyre szabottabb, valamint ott azonnal, interaktívan tudok reagálni a gyermek visszajelzéseire, de igyekszem személyre szabni az online óráimat is, például az órák előtt lehetőség van arra, hogy az éppen bekapcsolódó szülők beírják a gyermekeik nevét, így az első percekben név szerint köszöntöm a kicsiket. Az online órák során a változatos jelzéseknek köszönhetően a gyermekek általában úgy érzik, hogy tényleg látom őket, és csak velük foglalkozom.
A gyurmán kívül tudnál adni a szülőknek olyan tippeket, hogy mivel erősíthető egy kisgyermek keze, hogy bírja majd a sok írást a suliban?
- Fontos megemlítenem, hogy a finommotorika fejlesztése hosszú éveken át tartó folyamat. Az iskola-előkészítő ennek csak egy fontos állomása, ahol már a grafomotorikával is intenzívebben foglalkozunk. Érdemes a gyerekekkel olyan tevékenységeket találni, amit nem feladatnak, hanem szórakozásnak, közösen eltöltött minőségi időnek élnek meg.
Lehet ilyen a süteménykészítés és -díszítés (keverés, szórás, csippentés, szaggatás, stb…), a teregetés – csipesszel, virágültetés, meggymagozás, borsófejtés, stb… Természetesen rengeteg olyan játék és tevékenység van ezeken kívül is, ami rendkívül jól fejleszti ezt a területet. Ilyenek például a hímzős, a fűzős, gyöngyös, tapintós, kirakós, pixel hobby, és egyéb kreatív játékok.
A diszlexia megelőzésére milyen gyakorlatokat ajánlanál?
- Mivel ez egy komplex módszer, ezért minden szülőnek azt ajánlom, hogy szakemberhez forduljon, ha a családban előfordult olvasási zavar. Hozzám is rengeteg kérdés érkezik és általában tudok segíteni.