Montessori játékok egy pedagógus szemével
A Pindurpalota játék webáruházban megtalálható nagyon sok olyan játék, amely a Montessori pedagógia irányelvei alapján lett megalkotva, szem előtt tartva azt a célt, hogy a gyermekeket igazán szabadon engedjük, és lehetőséget adjunk számukra a saját tapasztalataik és élményeik megszerzésére.
Montessori játékok a pedagógus szemével
Vajon az általunk ismert Montessori játékokról mi a véleménye egy gyakorló magyar pedagógusnak, egyáltalán vajon milyen Montessori pedagógusnak lenni, mit jelent ez? Kolta Zsófia, akit egy ország Online Zsófi néniként ismer, hiszen az iskola előkészítőit ezen a néven érhetjük el az interneten megválaszolja a kérdéseinket.
- Dolgoztál Montessori iskolában?
Online Zsófi néni: Magyarországon nagyon kevés olyan iskola van, ami valóban Montessori. Olyan iskolában dolgoztam, ahol nagyon nagyra tartották a Montessori alapelveket. Rengeteget fejlődtem itt, sok továbbképzésen és bemutató órán vettem részt.
- Dolgoztál állami iskolában is?
Online Zsófi néni: Nem. Eddig két munkahelyem volt, most pedig magántanítóként dolgozom.
- Mi a legfontosabb különbség a 2 módszertan között?
Online Zsófi néni: A hagyományos és a Montessori pedagógia közt az a nagy különbség, hogy utóbbinál nagyon nagy hangsúly van az egyes gyerekek fejlesztésén, ami természetesen nem egy frontális vagy kollektív, inkább személyreszabott dolog. Fontos itt azt is megemlíteni, hogy nem csak a lemaradottaknál, hanem a tehetségeseknél is nagyon fontos a Montessori-szemlélet.
- Melyek a legfontosabb elvek Montessori módszerében?
Online Zsófi néni: Az egyes gyerekek adottságaikhoz mérten való fejlesztése, de nem a hagyományos tanulás-tanítás párossal. A tanítónak – és jó esetben otthon a szülőnek - olyan közeget kell teremtenie, ahol a gyerekek saját tevékenységük, tapasztalatuk alapján fedeznek fel olyan dolgokat, amivel tudásuk és képességeik is fejlődnek. A „Montessori gyerekek” így megtartják érdeklődésüket, kreativitásukat és az önellenőrzés miatt igen önállókká válnak akár a tanulásban is. A fejlesztő eszközök az ilyen intézményekben nagy választékban, elérhető helyen (nyitott polcokon) állnak a gyerekek rendelkezésére. Habár pedagógusi segítséggel, de ők választanak az eszközökből, ezért szívesen tevékenykednek vele, nem kötelességként élik meg a képességfejlesztést és az ismeretszerzést. Természetesen ez a pedagógusokra nagyobb terhet ró, mintha hagyományosan tanítanának, de hosszútávon megtérül minden fáradozás.
- Tudomásod szerint ma Magyarországon hány intézmény mondhatja el magáról, hogy valóban Montessori iskola/ óvoda?
Online Zsófi néni: Több, mint amennyi valójában az. Nagyon sok Montessori-szellemiségű intézmény van, ahol egy-egy alapelvet átvettek. Ettől még az intézmény nem Montessori, hiszen ahol teljesíteni kell a követelményeket, ott ez „nem fér bele” teljes egészében. De ezzel nincs semmi gond, mert jó, ha az iskola úgy tud bevenni pozitív elemeket a pedagógiájába, hogy azt meg is tudja valósítani.
- Kisgyermekes otthonokba melyek azok a Montessori elveknek megfelelő játékok, amiket te mindenképpen ajánlanál?
Online Zsófi néni: Itt a tevékenykedtetésen és az egyéni képességeken van a hangsúly. Mindig az egyes gyerekek fejlettségi szintjét kell nézni és ahhoz választani a játékokat. Mindenképp szem előtt kell tartani a „Segíts, hogy magam csinálhassam” csodamondatot.
- Hogyan tudnak a saját otthonukban a lehető legtöbbet hozzátenni a gyermekeik egészséges fejlődéséhez a szülők játékosan?
Online Zsófi néni: A minőségi időn itt hatalmas hangsúly van. Amikor a gyerekekkel játszunk, tényleg velük legyünk. Ha látjuk, hogy valamivel nagyon elmolyol, akkor viszont hagyjuk elményedni! Minél többféle játékot ismertessünk meg vele, hogy lássuk, mi az, amit a legjobban szeret: Társasozni, építőjátékkal játszani, szerepjátékozni, logikai feladatokkal bíbelődni, birkózni apával stb… Minden gyerek más. Amit az egyik gyerek a sarokba dob, az a másik gyereknek kincset ér.
- Tapasztalataid szerint milyen különbségek vannak gyerekek képességei között, ha rendszeresen találkozott Montessori eszközökkel a cseperedése során/ nem találkozott konkrétan fejlesztésre készített játékokkal, jellemzően inkább figurákkal játszik?
Online Zsófi néni: Azok a gyerekek, akik Montessori-szellemiségű óvodából érkeztek, sokkal inkább nyitottak az új kihívásokra, jobb a problémamegoldó-képességük. Sőt, a fegyelmezésnél is tapasztaltam különbséget, ugyanis nagyon elmélyedve tudnak „dolgozni”.
Online Zsófi néni számos játékos feladattal segíti a gyerekeket az iskolába lépés előtt és után online iskolaelőkészítő foglalkozásain. Ha neked is problémát okoz, hogy a gyermek nem tudja például rendesen fogni a ceruzát, nem érzed, hogy megállná a helyét az iskolában, kukkants bele az óráiba itt!