Honlapunk megújult! Pindurpalota webáruház | Játék | Írószer | Konyhafelszerelés
Kérdésed van? +36-30/826-7928
Nagyméretű fa sakk a logikai játékok kedvelőinek. Szórakoztató időtöltés lehet a család számára, baráti társaságnak akár nyaralás alatt is. Sakk, dáma és backgammon játszható rajta. Az alaptábla játék után összehajtható, így praktikus kialakításának köszönhetően bárhová könnyen magunkkal vihető.
SZÁLLÍTÁSI KÖLTSÉGEK
A sakkot két játékos játsza egymás ellen. Egyik játékos a sötét, a másik a világos bábukat irányítja. Mindkét játékosnak 16 bábuja van kezdésnél: egy király, egy királynő, két bástya, két futó, két huszár és nyolc gyalog. A játék célja, hogy az ellenfél királyát olyan helyzetbe kényszerítse, melyben az meg van támadva és ez a támadás az ellenfél semmilyen következõ szabályos lépésével sem hárítható. Az a játékos amelyik ezt eléri, "bemattolja" ellenfelét, és ezzel megnyeri a játszmát. Az ellenfél, aki a mattot kapta, elvesztette a játszmát.
A dámajáték a világon mindenütt elterjedt, közismert táblás játék. „Kockás” (négyzetrácsos) táblán játsszák, lapos, korong alakú bábukkal. A hagyományos dámajátékban a sakkal ellentétben a sötét kezd, a játékosok itt is felváltva lépnek. Az egyszerű dámabábu mindig csak egyet léphet előre az ellenfél felé, és csakis átlósan, azonos színű mezőre (úgy tehát, ahogy a gyalog üt a sakkban). Ha azon a mezőn, ahová a bábu léphetne, az ellenfél egy bábuja áll, és azonos irányban még egy mezőt tovább haladva üres mező van, akkor ütni kell: az ellenfél bábuját átugorva a mögötte lévő üres mezőre lépünk, az ellenfél bábuját pedig levesszük. A szabályokból értelemszerűen következik, hogy nem lehet leütni egy a tábla szélén álló bábut. A dámajátékban hagyományosan ütéskényszer van, azaz ha egy játékos tud ütni, akkor kötelező ütnie. Ha több ütési lehetősége is van, szabadon dönthet, hogy melyiket választja. Ezt a szabályt azonban nem mindig alkalmazzák. Ha az ütés után a bábu ismét ütéshelyzetbe kerül, azt az ütést is végre kell hajtani, így ütéssorozat jön létre. Az ütéssorozat addig folytatható (ill. ütéskényszer esetén folytatandó), amíg leüthető bábu van. Az a bábu, amelyik eléri a tábla szemközti sorát, dámává változik. A dámák szabadabban mozoghatnak, mint az egyszerű bábuk: minden dáma léphet és üthet hátrafelé is (ellenkező esetben nem is tudná elhagyni a szélső sort). Elterjedt, bár nem mindig alkalmazott szabály az is, hogy a dáma „nekifutásból” üthet. Erre is három variáció van:
1. az ütést megelőzően, a leütendő bábu előtt tetszőleges számú üres mezőt átugorhat; 2. az ütést követően, a leütendő bábu mögött tetszőleges számú üres mezőt átugorhat; 3. az előző kettő kombinációja.
Egy másik szabályvariáció szerint a dáma egyetlen lépéssel több bábut is le tud ütni akkor is, ha azok között nincs üres mező. Ennek a szabálynak az alkalmazása független az előző, nekifutásos szabálytól. Az ütésre vonatkozó szabályok egyikénél sem szempont, hogy a leütendő bábu egyszerű-e vagy dáma. Ha egy bábu ütéssel éri el az utolsó sort, a szabályoknak megfelelően dámává válik. Ha ebből a helyzetből – immár dámaként – újabb ütésre nyílik lehetőség, az ütéssorozat azonnal folytatható. Van olyan szabályváltozat is, amely egyszerű bábuknak is megengedi a visszafelé ütést. Ilyenkor a játékosoknak meg kell állapodniuk abban, hogy az utolsó sor érintése során egy egyszerű bábu dámává válik-e. Az nyeri meg a játékot, aki lépésképtelen helyzetbe szorítja ellenfelét (ez azt is jelentheti, hogy az ellenfélnek már nincsen bábuja, mindet leütöttük).
A backgammon játékot két játékos játssza egymás ellen, mindegyiknek tizenöt korongja van a táblán, ami 24 keskeny mezőnek nevezett háromszögből áll. A játékosok a táblán körbeviszik a korongjaikat – aszerint, hogy a dobókockákkal milyen számokat dobtak – egymásnak ellentétes irányban, és az győz, aki előbb szedi ki a tábláról a bábuit. Külön érdekes része a játéknak, amikor blokkolják vagy kiütik egymás korongjait a játékosok.
A backgammon játéknak fontos része a valószínűség számítás, de a kockadobás miatt így is jelen van a szerencse-faktor. Sokan emiatt szerencsejátéknak tartják, pedig stratégiai, taktikai, matematikai és pszichológiai készségre is szükség van a játék során.