Mit csináljak, ha a gyerek nem szeret rajzolni?
Természetesen a rajzolás nagyszerű módja a finommotorika és a kreativitás fejlesztésének, valamint az íráshoz kapcsolódó készségek gyakorlásának, de nem ez az egyetlen. Általában azok a gyerekek, akiket nem érdekel a rajz, más játékokkal fejleszteni tudják a fenti készségeket, így emiatt igazándiból nincs ok az aggodalomra. Amennyiben mégis szeretnéd, ha gyermeked rajzolna, akkor cikkünkben hasznos információkat találhatsz a rajzolás fejlődési szakaszairól és arról, hogyan szerettesd meg gyermekeddel a rajzolást.
Fejlődési szakaszok a kisgyermekek rajzolásában
A kisgyermekek rajzolásának különböző szakaszaihoz megadott korosztályok csak hozzávetőleges iránymutatások. Egyes gyerekek korán elkezdenek rajzolni, míg mások csak sokkal később. Az viszont érdekes, hogy szinte minden gyerek végighalad a rajzolás alábbi szakaszain.
Körülbelül 12-15 hónapos korukban a kisgyerekek már nem feltétlenül vesznek mindent a szájukba, finommotorikus készségeik fejlődnek. Ekkortájt kezdődik el érdeklődésük a rajzolás iránt.
A korai időkben a rajzolás a mozgás öröméről és a papíron való jelölésről szól, az írásnyomaték hagyásáról. Gyakran egész testükkel rajzolnak, karjukat nagy mozdulatokkal lendítik újra és újra. Ebben a szakaszban próbálj meg nagy papírlapokat adni neki, hogy ne kelljen aggódnia amiatt, hogy a papír elmozdul vagy hogy a rajz nem a papírra kerül. Van ételfestékes filctoll, esetleg vastag ceruza, ujjfesték, amivel nagyobb biztonságban alkothat és könnyen nyomot hagy. Biztosíts sok helyet, hogy rajzolni tudjon egész testével.
2 éves kor körül a gyerekek az irányított firkálás szakaszába lépnek, mivel már jobban kontrollálják a kezük izmait és jobb a szem-kéz koordinációjuk. Gyakran célirányos vonalakat, formákat és mintákat készítenek a papíron, és a méretük is egyre kisebb lesz. Ebben a szakaszban még jók a nagy papírlapok, de lehet, hogy sok kell belőlük, mivel a kisgyermekek szeretik gyakran cserélgetni a lapokat.
2,5 éves kor körül kezdik finomítani a firkáikat, és elkezdik felcímkézni őket. Bár a rajzaik nagyon konkrét jelentéssel bírhatnak számukra, valószínűleg mi még nem fogjuk felismerni, hogy mit rajzoltak le. Adhatunk neki formákat, négyzet, háromszög, hogy rakjon ki egy házikót, lássa, hogy milyen elemekből lehet 2 dimenzióban ábrázolni. Először mindenképpen a könnyebb formákkal próbálkozzunk!
Miután a gyerekek betöltik a harmadik életévüket, egyre felismerhetőbb képeket kezdenek rajzolni, ahogy képzelőerejük és kézügyességük fejlődik. Határozott elképzelésük van arról, hogy mit szeretnének rajzolni, és kész történeteket mesélnek a képeikről.
5-6 éves korra jön el a valósághű ábrázolás igénye és képessége, ekkora a rajzok jól felismerhetőek lesznek. A gyerek a valóságnak megfelelően rajzol, de nem úgy rajzolja a dolgokat, ahogyan látja őket, hanem rajza azt adja vissza, amit tud róluk.
A gyerekek a saját idejükben haladnak át a fenti fejlődési szakaszokon, tehát attól, hogy eléri a két évet, nem jelenti azt, hogy automatikusan készen áll majd a rajzolásra vagy érdeklődik a rajzolás iránt, és ez teljesen normális.
Mi van akkor, ha a kisgyermek nem akar rajzolni?
Elképzelhető, hogy a keze nem elég erős a rajzoláshoz és azért nem rajzol. Ezen könnyen lehet segíteni különböző erősítő játékokkal.
- Gyurmázással szórakoztató formában erősítheted gyermeked kezét. A gyurma nyomkodása, sodrása, vágása, nyújtása tökéletes kézerősítő játék és minden gyermek szívesen játszik vele.
- A különböző csavarozós játékok is nagymértékben segítenek a kezek erősítésében, ahol a gyerekek kezüket használva végzik a feladatokat.
- A körmöcske kézműves játék fejleszti a kezek finommotorikáját és a koncentrációs készséget. Ráadásul a gyerekek számára sikerélményt nyújt az alkotás, ami a rajzolás során is magabiztosságot ad számukra.
- A gyöngyfűzés, kislabda nyomkodás vagy a cipőfűző kötés gyakorlása szintén segíthet, így ezeket is érdemes sokszor gyakorolni.
Mit tegyél, ha nem érzi elég jónak a saját rajzait?
Egyes gyerekek azért ódzkodnak a rajzolástól, mert úgy gondolják, hogy nem tudják „jól csinálni”, ezért lehetőséget kell biztosítani számukra, hogy saját feltételeik szerint rajzolhassanak, amikor nem készülnek rá előre és senki más nem nézi őket. Néhány ötlet ezzel kapcsolatban:
- Legyen mindig szabadon elérhető rajzeszköz és papír, hogy gyermeked bármikor rajzolhasson vagy írhasson, anélkül, hogy kérnie kellene
- Próbálj meg készíteni egy rajzkosarat, amiben sok számára különleges rajzeszköz található. Például eltűnő tintájú filctoll, nyomdás végű toll, marokzsírkéta, állatfigurás radír, nyomda, matrica, színező, sablon, vonalzó, stb.
- Adj olyan rajzolási és színezési lehetőségeket, ami az általa legjobban kedvelt tevékenységekhez köthető, így felkeltheted érdeklődését. Például autós színező vagy dínós foglakoztató füzet.
- Ha szerinted azért nem rajzol, mert nem tartja elég jónak a rajzait összehasonlítva másokéval, akkor egy projektoros vetítő segíthet, hogy ő is szép rajzokat készíthessen.
- A gyerekek még nem látják külön a részleteket, csak az egész képet egyben, ezért is nem tudják még tökéletesen megrajzolni, amit látnak. Ebben segíthet a lépésről-lépésre fejlesztő tábla, ami különböző témákkal kapcsolatos rajzokat tartalmaz.
Közös játékokkal is sokat segíthetsz
Amennyiben úgy érzed, hogy közös játékkal rá tudnád venni a rajzolásra, akkor válassz olyat, amibe bele tudod fűzni a rajzolást is.
- Játszatok olyan játékot, ahol táblákra van szükség és rajzoljátok meg őket. Például dinoszaurusz parban tájékoztató táblák vagy autós játékoknál jelzőtáblák.
- A különböző játékokhoz rajzoljatok közösen kiegészítőket. Például a kisautókhoz autópályát, vagy a legó figurákhoz épületeket.
- Hagyd, hogy gyermeked lásson téged rajzolni vagy írni. Ez is nagyszerű módja annak, hogy felkeltsd a rajz iránti érdeklődését, hiszen az ilyen korú gyerekek gyakran azt akarják csinálni, amit a felnőttektől látnak. Például a bevásárlólista írásakor ülj gyermeked mellé, és adj neki is papírt, hogy megírja a saját listáját.
Legyen oka, hogy alkothasson
Találj értelmes okokat a rajzoláshoz és az íráshoz, mert így könnyebben rávehet őt, hogy elkezdje.
- Küldjetek levelet a nagyszülőknek vagy más családtagnak, amiben gyermeked rajz formájában segíthet
- Rajzoljon saját kezűleg képeslapot, amit például a nyaralásról küldhettek el a családtagoknak vagy barátoknak
- Kérd meg, hogy rajzoljon egy listát azokról a dolgokról, amiket szeretne születésnapjára vagy karácsonyra
- Írjatok közösen mesét, amit saját készítésű rajzokkal illusztrálhattok
- Kérd meg, hogy készítsen különleges, saját rajzával ellátott csomagolópapírt apukája vagy nagyszülei ajándékhoz
Mozgékony gyermeked és nem szeret egyhelyben ülni?
Egyes gyerekek számára azért nem vonzó a rajzolás, mert nem szeretnek egyhelyben ülni. Próbáld meg bevonni az egész testét a rajzolásba.
- Vegyél egy nagy tekercs papírt, és rajzoljatok egy hatalmas képet a padlóra.
- Rajzoljátok körbe egymást a földön fekve, hogy életnagyságú embert alkossatok, majd rajzoljatok ruhát a figurákra.
- Rajzoljatok kréta labirintust a betonra, ahol autóival tud játszani utána.
- Engedd, hogy összekoszolja magát a festékkel és rajzolhasson az ujjaival.
Mindegy, hogy milyen praktikával sikerül rávenned gyermekedet a rajzolásra, a legfontosabb, hogy minden alkotását dícsérd meg. Ne rajzolj gyermeked helyett és ne javítsd ki a rajzait, akkor sem, ha nem sikerül túl jól. Inkább utánozd le te az ő rajzait, hogy úgy érezze, hogy jó, amit csinál. Ezzel növeled az önbizalmát, a rajztudása pedig később magától fejlődni fog.