Könyvek

Könyvek

A jó mese tartalmazza azokat a konfliktusokat, melyekkel a gyermeknek meg kell küzdenie. (A jó mesék, pl. népmesék, szimbolikus formában az élet nagy kérdéseivel foglalkoznak, súlyos problémákat járnak körbe.)
A gyermek, azonosulva a mesefigurákkal, saját problémáit éli meg a mesével, és - a legfontosabb - a mesehős diadalával ezeknek a problémáknak, és szorongásainak oldására is talál.

Mesekönyvek, és az agresszió

Felmerülhet bennünk a kétely, hogy a mesék erőszakos cselekedetei (pl. Grimm mesék) vajon ilyen jó hatással lehetnek-e gyermekünkre. Nem ugyanezt látja a tévében? A legfontosabb különbség az, hogy a mesét a szülő mondja a gyermeknek, az ágy szélén ülve. A nap folyamán felgyűlt agresszió, félelmek, indulatok a mesehős kalandjaihoz kapcsolódnak, és fel is oldódnak a mese pozitív kimenetele végett, no meg a szülő biztonságot árasztó közelében. A szülő a mesemondással jelzi gyermekének, hogy ismeri a problémáit, és segít a mesék által megoldani azokat. Fontos, hogy minél több mesét ismerjen meg a gyermek,hogy rátalálhasson arra, amely leginkább az ő problémájához illik. Viszont ezt a mesét hadd hallja annyiszor, amennyiszer csak akarja.

A mesékről és a gyerekekről általánosságban

Mi, felnőtt emberek, általában megrögzött realisták vagyunk. Pontosan tudjuk, hogy nem léteznek csodák, tündérek, különböző mesebeli hősök, azonban az érett, illúzióktól megszabadult vagy megfosztott felnőttekből is előbújik olykor a csodákat sejtő gyermek…

Nagyjából az óvodáskorra, 2-3 éves kortól a 6-7 éves korig tehető életünknek az az időszaka, amikor a varázslatban, a csodában nincs semmi meglepő, és a lehetetlen is lehetséges. Ezért van szükségünk mesekönyvekre!

A mesék világa nem a gyermek fantáziáját tükrözi, hanem a gondolkodását: azt a képet, amit környezetéről (amely tele van jó és gonosz óriásokkal, tündérekkel és vasorrú bábákkal) alkot, és azokat a hipotéziseket, magyarázó elveket, amelyek ennek a világnak a működését számára érthetővé teszik.

 

Milyen mesekönyveket ajánlunk a különböző korosztályoknak?

1-2 éves korosztály mesekönyvei 

Az első mesék 1-2 éves korban általában a lapozgatók, leporellók. Egyszerűek, a könyvek nagy strapabírásúak, tartósak. Az átlagosnál nagyobb méretű színes képek jellemzik, amelyek tárgyakat, állatokat ábrázolnak, ugyanis ebben a korban nagy örömöt okoz ezek beazonosítása, felismerése.

2-3 éves korosztály mesekönyvei

A 2-3 éves korosztálynak előszeretettel ajánljuk a Bogyó és Babóca, Maszat és Boribon könyveket. A könyvekben színes, képekkel illusztrált, kedves, szerethető alakok vannak, történetük pedig jól érthető történeteket ír le. A történet mondanivalója a gyermek hétköznapi életének a kérdéseivel foglalkozik, ezáltal jobban leköti őt az olvasás. Ebben a korban az állatmesék időszaka a jellemző: olyan mesét válasszunk, amelynek elemei ismerősek a gyereknek és semmiképpen ne legyen még a mesében gonosz szereplő. A mese szerepe ebben az életkorban a biztonság kialakítása és a világban való eligazodás megtapasztalása.

4 évesek mesekönyvei

A 4 évesek az egyszerű szerkezetű és cselekményű meséket szeretik, maradnak még az állatmesék és a láncmesék, de már novellameséket is olvashatunk. Pl.: Vidám mesék, Miau és más vidám mesék…stb. Továbbra is fontosak az ismétlődő részek, ugyanis ebben a korban szeretik ugyanazt a mesét sokszor hallani: ettől válik a világ kiszámítható hellyé a gyerekek számára.

4-5 éves korosztály meséi

A 4-5 éves kort szokás mérföldkőnek tekinteni a mesei érdeklődés szempontjából. Ekkor kezdődik a nagy mesekorszak: a gyermek már el tudja különíteni a valóságot és a csodát, beleéli magát a mese történetébe, végigizgulja a kalandokat, de már nem téveszti össze magát a főhőssel. Ekkor alakul ki a mesei igazságtudat is.

5-7 éves gyerekek meséi

A bonyolultabb és hosszabb tündérmesék 5-7 éves korban érkeznek meg. A cselekmények már egészen szövevényesek, sok szereplősök és terjedelmileg is hosszabbak.

Vannak a kifejezetten kisiskolások számára (6-7 éves korosztály) írt könyvek, melyek az átlagosnál nagyobb betűmérettel íródtak, hogy a gyerekek szemükkel könnyen tudják követni a sorokat.

A mesekorszak általában 8-10 éves korig tart, utána már inkább a szórakoztató regények veszik ár a mesekönyvek helyét. Ha ügyesek vagyunk, megszerethetjük gyermekünkkel a mesét, és egész életükben érdeklődő kiváncsi könyvfalókká tehetjük őket. 

A mesekönyvek hatásai a gyermekekre

Számos tanulmány igazolja, hogy a mesélésnek meghatározó szerepe van a gyermek értelmi és érzelmi fejlődésében, emellett jó alkalom arra, hogy tartalmas és nyugodt időt tölts a gyermekeddel, és hogy megtanítsa őt odafigyelni a történetre.

A mese fejleszti a szövegértést, a szókincset, és a beszédkészséget

A gyerkőc a hallottak következtében akaratlanul is követni fogja a mesefolyamot, mely hatással lesz a későbbi szövegértésre és a szókincsre. A szöveg választékossága a beszédkészséget gazdagítja, melynek segítségével a gyermek a belső világát is le tudja majd írni. A gazdag szókincs segít a személyiség kibontakozásában, ugyanis a gyerkőc minél jobban ki tudja fejezni magát, annál könnyebben alakítja ki saját énjét.

A mese fejleszti a kreativitást 

A hallott mese előnye, hogy a gyermeknek lehetősége van feldolgozni a hallottakat, rákérdezni a mesében történtekre és megbeszélni azt. A gyermek a mesét hallgatva saját képeket alkot, mellyel fejlődik a kreativitása, gondolkodása pedig rugalmas lesz, a problémás helyzeteket könnyebben meg tudja majd oldani a későbbiek során.

A mese pozitív jövőképet ad

A mesékben a szereplők jók vagy rosszak, a gyermek pedig a jóval azonosul, neki drukkol, és mivel a történetek befejezésében a rossz általában pórul jár, bizalmat ébreszt a gyerekben a világról és emellett arról sem feledkezhetünk meg, hogy a jó hősök példaképet adnak nekik. Ez a tanulság a gyereknek erőt ad, megtanítja arra, hogy ő is győzhet. Pozitív jövőképet ad, példát arra, hogy minden válságból van kiút. A mesék tanulságait a gyermek beépíti a valóságba. Minden mese egyetemes emberi problémát érint és megadja a kulcsot a megoldáshoz.

A mese közös élmény

Fontos, hogy a szülőknek és gyerekeknek közös élményben legyen részük, ezért célszerű, hogy olyan mesekönyvből olvassunk gyermekünknek, melyet mi is szeretünk. Ha nem kedveljük az olvasott mesét a gyerekek rögtön észreveszik, és ezáltal ők sem fogják szeretni.

A mese kialakítja az empátiát

A sok mesélés hatására egy idő után észre fogjuk venni, hogy a gyermek elkezd másokért aggódni, ugyanis érzelmi fejlődése már ott tart, hogy érdekli más emberek sorsa. Elmondhatjuk, hogy a mesék által színessé és gazdaggá válik, telítődik a lélek.

 

A televíziózást kapcsoljuk össze az meseolvasással 

Óvodáskorú gyermekünknek (aki még nem tud olvasni) tanácsos megvásárolni azokat a képes- vagy mesekönyveket, amelyek a kedvelt tévétörténet alapján készültek, illetve ugyanígy fordítva. Napjainkban sok szó esik arról, hogy a televízió képernyőjéről áradó erőszak milyen sokat árt a gyerekeknek. Ez kétségtelenül igaz állítás, de mi a helyzet a tündérmesékkel? Aki ismeri a Grimm meséket, tudja, hogy tele vannak erőszakos cselekményekkel, azonban a kettő között az a különbség, hogy a mesét a szülő meséli gyermekének az ágy szélén üldögélve. Ilyenkor a gyermekben a nap folyamán felgyülemlett félelmek, agresszív indulatok a mesebeli hős kalandjaihoz kapcsolódnak, és a szülő biztonságot, szeretetet árasztó közelében fel is oldódnak a szerencsés befejezés katarzisa során.

 

Az olvasás hatása a gyerekekre, felnőttekre

Manapság az emberek sajnos egyre kevesebben vesznek a kezükbe könyveket, ugyanis nem tudják, hogy milyen sok jótékony hatása van az olvasásnak. Az alábbi pontokban összegyűjtöttük, hogy mennyi mindent befolyásol a különböző könyvek olvasása:

  • Mentálisan stimulál: lassítja az Alzheimer-kór és a demencia lefolyását, az agyi területek aktivizálása és a szürkeállomány edzése következtében.
  • Kikapcsol, csökkenti a stresszt: olvasás közben nem agyalunk a mindennapok problémáin, hanem feloldódunk a jelenben.
  • Jó unaloműzés.
  • Fejleszti a kreativitást: az olvasás egy klassz utazás az agynak, egy fantázia-hullámvasút, ami által gyarapszanak az ismereteink és nő a szinapszisok száma.
  • Fejleszti az íráskészséget: minél többet olvasunk, annál több stílust, írástechnikát ismerünk meg.
  • Növeli a koncentráló képességet: jobban helyt tudunk állni a mindennapok kihívásaiban, ha sokat olvasunk.
  • Fejleszti a memóriát: ahhoz, hogy a történetben későbbi szövegrészleteket megértsünk, emlékeznünk kell a korábban lezajlott eseményekre is.
  • Bővíti a szókincset.
  • Növeli a tudást: olvasás közben rengeteg új információt fogsz kapni, melyeket bármikor felhasználhatsz az élet különböző területein.
  • Jó hatással van a helyesírásra

 

Foglalkoztató könyvek, füzetek

Először érdemes olyan foglalkoztatót választanunk, melyben a gyerekek által ismert mesék képei láthatók, és azok történetével kapcsolatos feladatokat tartalmaznak, ugyanis ezek jobban felkeltik a kicsik érdeklődését. Ha megszerették a különböző foglalkoztatókat, pl.: színezőket, akkor elővehetjük pl. a számok szerinti színezőket, különbségkeresős, találd meg a párját, találd meg az ellentéteket, labirintusos feladatokat…stb., melyek szintén készségfejlesztő hatással bírnak.

Webshopunkból előszeretettel ajánljuk Kiddo fejlesztő, foglalkoztató füzeteinket, melyek széles kínálattal rendelkeznek, és bennük minden korosztály számára találhatók különböző feladatok.

A foglalkoztató füzetek hozzájárulnak a sikeres iskolakezdéshez, mivel lépésről lépésre fejlesztenek, megalapozzák a vonalvezetést, a logikus gondolkodás kialakulását, a finommotorikus készségek finomodását.